علم و تکنولوژی

باید ازتکنولوژی های جدید هراس داشت!!

Fear of technology

تکنولوژی های جدید و نابودی زندگی بشری؟ باور کردنی نیست که در آینده قراره تکنولوژی زمام وجود یا عدم وجود زندگی مارو به دست بگیره. همه ما میدونیم که دنیا روز به روز داره پیشرفت میکنه و ذهن بشریت نمیتونه یکجا ساکن باشه و به سمت هر دستاوردی که به نفع بعضی سیاست‌ها باشه، روی میاره؛ هر موضوع جدید که توسط دانشمندان کشف میشه، مثل یک چاغوی دولبه است و هم میتونه مشکل گشا باشه و در همین حین خطرآفرین. در این مقاله قراره با هم چند تکنولوژی ترسناک دنیای پیش‌رو که امکان اتفاق افتادنش دور از تصور نیست رو با هم مورد بررسی قرار بدیم.

 
 

1- فناوری زیست محیطی

در تکنولوژی های نوین اولین موضوعی که ما رو به سمت خودش میبره فناوری زیست محیطیه. این مورد برمیگرده به همون ویروس‌ها؛ بسیار کشنده، فکرشو بکنید، یه دانشمند بشینه و یه عالمه فکر کنه، چه ویروسی‌ بسازه که در عرض چند دقیقه یا چند روز جان آدمی رو بگیره، این یک خیانت بزرگ به علم و جهان بشریت محسوب میشه.

با وجود این مسائل نمیدونیم بگیم که علم آموختن خوبه یا نه، وقتی یک شخص فرضاً به دنبال اینه که بره بگرده و ویروس زمان دایناسورها رو به زمان حال بیاره (بازسازی کنه) که دنیا رو نابود کنه؛ یه جورایی در خصوص این جور مسائل میشه گفت اصلا علم آموزی ممنوع.

فناوری زیست محیطی در تکنولوژی های جدید

نمونه بارز این مسئله، ویروس کووید 19 است، ویروسی که ساخته دسته بشره و یک نمایش دلخراش از نابودی انسان‌ها برجای گذاشته. البته نقطه مقابل بدی، خوبیه، و ما کم شاهد دستاوردهای شگفت‌انگیز و بسیار کاربردی علمی نبودیم.

 

2-تکنولوژی لیـزرهای کوچک

دومین موضوع مورد بحث ما در تکنولوژی های جدید، لیزرهای کوچکه؛ نخستین چیزی که به ذهن خیلیامون خطور میکنه همون لیزرهای اسباب بازی دوران بچگیمونه؛ اما موضوع فراتر از این حرفاست، سلاح‌های جنگی لیزری، به دلیل بزرگ بودن جثه‌شون نمیتوان اون ها رو وارد شهر کرد، از این رو فکر بشریت به سمت رفع این چالش میره و یک سلاح لیزری کوچکِ قابل حمل درست میکنه.

تکنولوژی لیزرهای کوچک در تکنولوژی های جدید

نظامیان به دنبال هرچه کوچکتر ساختن این سلاح هستند تا جایی که بتوان روی یک خودرو یا روی بال یک جنگنده هم نصب کرد. گفته میشه که لیزرهای کوچک، توان بسیار بالایی داشته و قادرند به صورت زمینی یا هوایی با دقت بالا شلیک کنند.

3- دستاورد پاک کننده‌های مغـز

در ایستگاه سوم تکنولوژی ها به روز به سراغ دستاورد پاک کننده‌های مغزی میریم. اگر بخوام یکم واضح تر بگم، مانند یک آلزایمر در حد متوسط میمونه که خاطرات بد و غم‌انگیز و مطالب سیاسی نامناسب رو از بین میبره. اینجوره که پیش‌بینی شده، یک وسیله ترکیبی شیمیایی در قالب دارو ساخته میشه که با خوردن اون توسط انسان، برخی از پیوندهای پروتئینی درون بدن شکسته میشه که انسان قادره موارد خاصی رو فقط به یاد بیاره.

دستاورد پاک کننده های مغز در تکنولوژی های جدید

همونطور که گفتم این یک اثر شیمیایی هستش که پروتئین‌های بدن رو هدف گرفته، اثرات مخربی رو در بدن برجای میذاره و نمیتوان به این ساخته خوشبین بود؛ حتی تصور امتحان کردنش هم یک فاجعه است. اینم اضاف کنم که فعلا این دارو برای موش‌ها مورد استفاده قرار میگیره.

4- فناوری تشخیص چهره و شخص

تشخیص چهره و شخص، چهارمین موضوع ما در بخش فناوری های نوینه. شاید در بعضی از فیلمها دیده باشید که برخی سازمان‌های امنیتی از طریق فناوری نوین، به قابلیتی مجهز شده‌ند که قادرند توسط دوربین‌ها ( ترافیکی، عابر بانک، تلفن همراه و هرچیزی که به دوربین مجهزه)، اشخاص مورد نظر خود را از طریق تشخیص چهره و عنبیه چشم شناسایی کنن.

فناوری تشخیص چهره و شخص در تکنولوژی های جدید

از قضا این تخیل قراره به دنیای حقیقی راه پیدا کنه؛ تا اینجای داستان این دستآورد برای بشریت هیچ تهدیدی نداشته؛ بلکه انتظار میره که مسمر الثمر نیز واقع بشه؛ اما موضوع زمانی خطرناک میشه که این تکنولوژی پس از ساخته شدن به دست افراد سودجو بیفته، بدین ترتیب در آینده‌ای نه چندان دور شاهدِ ورود چشم‌های مصنوعی به حریم شخصی خودمون خواهیم بود.

فناوری تشخیص چهر و شخص 2 در تکنولوژی های جدید

5- تکنولوژی تبلیغات هوشمند تهاجمی

در دستاوردهای به روز بالاتر که رفتیم به پله پنجم، تبلیغات هوشمند تهاجمی رسیدیم. یک اسم غلط انداز داره اما درواقع چیز خوبیه، تبلیغات شهری وقتی پخش میشه، تفکیک جنسیت نداره و همه چی با هم جلو چشممون میاره.

حالا تکنولوژی تعریف شده کارش چیه؟

به گفته پژوهشگران، تبلیغات هوشمند تهاجمی، در واقع فناوری SignEye (نشانه چشم) است که به وسیله یه دوربین نصب شده روی بیلبورد و یکسری مشخصات کلی شخص، مانند سن و جنسیت را تشخیص داده و تبلیغاتی مناسب شخصیت فرد پخش خواهد شد.

تکنولوژی تبلیغات هوشمند تهاجمی در تکنولوژی های جدید

این تکنولوژی با وجود یکسری پرتوی صوتی مرسوم به هولوسنیک، میتونه پیامهای گفتاری و موزیک‌ها رو بدون اینکه برای دیگران مزاحمت ایجاد کنن به گوش شما برسونه؛ یکم عجیب و غریب به نظر میاد اما از مغز بشر همه چی برمیاد.

6- دستاورد حشرات الکتـرونیکی

تکنولوژی های جدید ترسناک بود با وجود مورد هفتممون، ترسناک‌تر هم شد. دنیای واقعی از این موجودات ریز و مزاحم در امان نیست، حالا فکر کن نمونه الکترونیکیش هم بیاد، البته فقط در مواقعی خاص شما را مورد آزار و اذیت قرار میدن. بیشتر از این ذهنتونو درگیر نمیکنم، معرفی میکنم این شما و این حشرات الکترونیکی.

حالا کار این دستاورد چیه؟ این حشرات با خودشون دوربین و میکروفون‌هایی به همراه دارن که باهاش زاغ سیاه یه شخص رو برای کنترل‌کنندش چوب میزنه؛ حتی اگه لازم باشه از DNA فرد هم نمونه برمیداره. یه شی پرنده خیلی کوچیک بتونه یک شخص رو به فنا بده، جلل الخالق. وقتی حرف از پیشرفت فناوری و تکنولوژی میشه، نمیتوان هیچ چیز رو دور از تصور دانست.

دستاورد حشرات الکترونیکی در تکنولوژی های جدید

7- فناوری انسان‌هـای قابل هک

یا صاحب وحشت، انسان‌های قابل هک دیگه چه صیغه‌ایه؟ ولی مورد هشتم ما در فناوری های جدید، پیرامون همین بحثه. فکر همه چی رو میکردیم، جز این قضیه. حالا که شایعات درموردش زیاده میخوام بهتون بگم که با روی کار اومدن این جریان، ممکنه چه اتفاقاتی بیفته.

در هکِ انسان، نمیتوان به اقسام خوبش زیاد فکر کرد. چرا؟

با این تکنولوژی عجیب و غریب، هکر، مغز یه شخص رو هک و تحت فرمان خودش قرار میده، این مبحث تا جایی که هیچ کار خطرناکی از انسان سر نزده عادی به نظر میرسه، اما در زمان بروز یک فاجعه مثل کشتن یک فرد، تازه پی خواهیم برد که تکنولوژی هک انسان فاجعه بارتر از یک جنگ خواهد بود؛ فناوری بیان شده از راه‌های دور قابل اجراست و زندگی افراد به فرمان هکر بستگی داره.

فناوری انسان‌های قابل هک در تکنولوژی های جدید

8- گوشت مصنوعـی

همونطور که همه ما میدونیم، مصرف گوشت به طور مکرر و زیاد برای بدن مضره و از پس این موضوع، حیوانات زیادی هم ذبح میشن؛ اما چیزی که مغزها کشف میکنن برای نکشتن حیوانات، نهمین مقصد ماست، تولید گوشت مصنوعی.

در آزمایشگاها از بافت‌ها و مصالحی استفاده میشه تا یک نمونه جدید جانوری یا هر چیزی تولید کنن، حالا علم پزشکی میگه که از طریق همین مواد میتونیم گوشت مصنوعی تولید کنیم. این دسته از مواد غذایی به صورت طبیعیش هم در برخی مواقع موجب اختلال در بدن انسان میشه، حالا مصنوعیش رو کجای دلمون بزاریم؟؟

گوشت مصنوعی در تکنولوژی های جدید

یه سوال، سلامت این مواد غذایی را کی تضمین میکنه؟ یا این گوشت‌ها قراره چه بلایی به سر آدما بیارن؟ مثلا بخوابی صبح شنبه بلند شی ببینی زامبی شدی. فناوری های جدید و دردسرهاش.

9- چاپ اندام‌هـای بدن

آخرین توقف بر سر چاپه، اما چاپ چی؟ شاید بگید چاپ یه برگه‌س دیگه، اندام بدن انسان که نمیشه، چرا میشه؛ دقیقا موضوع دهم ما برمیگرده به چاپ اندامک‌های بدن انسان. حتی چنین اتفاقی رو تصورش هم نمیکردیم.

چاپ اندام های بدن در تکنولوژی های جدید

حالا این تکنولوژیِ پیشرفته‌ی پیش‌بینی شده، چجوری عمل میکنه؟

از طریق پرینترهای سه‌بعدی، یکی از اعضای بدن رو چاپ زده و سلول‌های بدن شخصی که قراره پیوند بخوره رو در شرایطی قرار میدن که بتونه روی قالب چاپ زده، رشد کنه؛ در این صورت، بعد پیوند بدن انسان اندام جایگزین رو پس نمیزنه. میتوان تصور کرد که چه خطراتی بدن شخص رو تهدید میکنه.

اگر میتونستین اعضا و جوارح یدکی برای خودتون چاپ کنید، حاضر به استفاده از آن بودید؟ به راستی که با این علم و تکنولوژی چه قدر طول میکشه تا کپی برابر اصل یک انسان تولید بشه؟

چکیده

در این مقاله چند تکنولوژی جالب و خطرناکِ دنیای پیش رو را بررسی کردیم و با هم خوندیم که آینده چقد میتونه جای وحشتناکی باشه، اگه از این مطلب خوشت اومده و دوست داری از دنیای عجیب و غریب دیروز و امروز بیشتر بدونی، تو قسمت یادداشت‌ها در بخش تماس با ما، برام بنویس. سپاس از همراهی شما عزیزان.

 

سوالات متداول

1- آیا تکنولوژی خطرناک هست؟

خیر، تکنولوژی در حالت کلی مفیده بوده و زندگی رو خیلی برای ما آسون‌تر کرده؛ اما استفاده نادرست از تکنولوژی باعث میشه تا این فرصت به خطر تبدیل شود.

2- شروع تکنولوژی‌های جدید از چه زمانی هست؟

انقلاب هوش مصنوعی میتونه زنگ شروع تکنولوژی‌های جدید رو به صدا در بیاره؛ هوش مصنوعی سر و صدای زیادی به پا کرده اما هنوز شروع رسمی نداشته و باید منتظر این تکنولوژی باشیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *