موبایل و گجت

ارزان ترین گوشی های گیمینگ 2022

گوشی های گیمینگ 2022

بازی، گیم، سرگرمی، هرچی که آدمی رو برای لحظه‌ای از دنیای بیرون رها کنه خیلی میچسبه. خب همه که به سیستم و تجهیزات دسترسی ندارن، اصلاً هر گیمی که نیاز به تجهیزات خفن نداره؛ اما با خرید گوشی موبایل مناسب این کار میشه اوقات فراغت رو لذت‌بخش سپری کرد.

تاحالا به این فکر کردین که اگه بخواین سراغ یه تلفن همراه بروید که بتونین علاوه‌بر کارهای روزمره، بتونید یه گیم درست و حسابی باهاش بزنید، باید به چه نکاتی توجه کرد؟ صدالبته که هر گوشی موبایلی بدرد بازی کردن نمیخوره، اصلاً بعضیاشون هستن که حتی بازی‌های کم حجم رو هم نمیتونن پشتیبانی کنن. اما واقعاً توی یه موبایل چه چیزی باید باشه که برای گیم هم بشه ازش استفاده کرد؟

یه حقیقت رو بهتون بگم؟ اگه بخواهیم دربست دراختیار گوشی‌ های گیمینگ 2022 باشیم حق تلفن‌های همراهی که برای این کار مناسب هستن ضایع میشه، از طرفی، موبایل‌هایی که بیشتر تمرکزشون رو روی بازی گذاشتن به واسطه امکانات خفنشون نمیتونن توی رنج قیمتی پایین قرار بگیرن و همچنین توی ایران زیاد دیده نمیشن، به همین خاطر ما به سمت محصولاتی میریم که میتونن برای بازی ترجیحاً گیم‌های سنگین مناسب باشن.

ارزان ترین گوشی های گیمینگ 2022

ارزان ترین گوشی های گیمینگ 2022

برخی از بازی‌های موبایلی مثل کالاف دیوتی باید با صدا باشه تا هیجانش به دل بشینه، اما خب این مورد شاید برای اطرافیان خوشایند نباشه، به همین خاطر با خرید هدفون بی سیم گیمینگ یا مواردی که از ازحالت گیمینگ پیروی میکنن میشه هم لذت کافی رو از گیم برد و هم با خیال آسوده به بازی پرداخت.

https://mrdigitall.com/ در ادامه، ضمن بررسی امکانات لازم برای تلفن همراه مناسب بازی، ارزانترین گوشی های گیمینگ 2022 رو هم بهتون معرفی کنه؛ پس تا انتها با ما باشید.

اطلاعات لازم برای گوشی‌های گیمینگ

همونطور که گفته شد، هر تلفن همراهی نمیتونه در زمره گوشی های گیمینگ 2022 قرار بگیره و باید یکسری شرایط در اون اتفاق افتاده باشه تا واجد این مقام بشه! از جمله مواردی که باید در گوشی‌های گیمینگ رعایت بشه به شرح زیر است:

  1. داشتن پردازنده قدرتمند
  2. بهره‌مندی از شارژدهی بالا
  3. دارابودن از به روزترین سیستم‌عامل تلفن همراه
  4. نمایشگر بزرگ و باکیفیت که دارای نرخ نوسازی مناسب باشه
  5. وجود سیستم خنک‌کننده برای اینکه پردازنده بتونه توی عملکردش پایدار بمونه
  6. دارابودن از سیستم نرم‌افزاری ویژه برای اینکه بتونه در حین بازی اعلانات برنامه‌ها و یا برخی از اپلیکیشن‌های در حال اجرا رو محدود کنه

در هنگام خرید گوشی موبایل، درسته که باید به پردازنده نگاهی ویژه انداخت اما نرم‌افزار هم نقش بسزایی توی خوب اجراشدن بازی ایفا میکنه. بعضی از شرکت‌ها توی رابط‌های کاربریشون روی آرودن به گیم لانچرها که یکسری امکانات خفن که مهمترینش به بهینه‌سازی دستگاه برای اجرای هرچه بهتر بازی‌ها هست برمیگرده.

آقای دیجیتال در ادامه مسیر قصد داره که برای معرفی ارزانترین گوشی‌ های گیمینگ 2022 از هر برند به صورت جدا چند مورد رو نام میبره که کاربر قشنگ بتونه راحت تصمیم بگیره.

گوشی‌های مناسب گیمینگ از شرکت پوکو

شرکت پوکو رو زیر و رو کنی نمیتونی یه گوشی پرچم‌دار ازش بیرون بکشی، خیلی که همت کنه و گرون بگه بین 18 تا 19 میلیون، بیشتر از این قیمت تاحالا نزده؛ اما چرا اینو گفتم، خواستم بگم که پوکو باوجود اینکه کلی محصول میان‌رده و پایین‌رده داره، اما تونسته خودشو به اثبات برسونه.

گوشی موبایل پوکو M5

گوشی موبایل پوکو M5

ارزان ترین گوشی های گیمینگ 2022

گوشی موبایل Poco M5 یکی از محصولاتیه که میتونه به عنوان یکی از گوشی های گیمینگ 2022 معرفی بشه؛ میگین چرا؟

پردازنده Helio G99 از مدیاتک: بازی‌های سنگین روی گرافیک متوسط رو تا حدی زیادی میتونه هندل کنه.
سیستم عامل اندروید 12: توی این بخش قوی ظاهر شده و انتظار میره که اندروید 13 هم دریافت کنه.
نمایشگر نمایشگر IPS LCD که در اندازه 6.58 قرار داره و واقعاً بزرگ هست.
قابلیت‌های نمایشگر دارای کیفیت +FHD و نرخ نوسازی 90 هرتزی که خیلی خوب ظاهر میشه.
باتری با 5000 میلی‌آمپر ساعتی که داره میتونه تا یک روز و نیم دووم بیاره البته از نوع استفاده معمولی.
حافظه و رم 64/4، 128/4، 128/6 گیگابایت.
قیمت بین 5 تا 6 میلیون.

پوکو ام5 یکی از اون محصولاتیه که میتونه با توجه به قیمتی که ارائه میده، برای کارهای روزمره که هیچ برای برخی از بازی‌های سنگین هم جوابگو باشه.

گوشی موبایل پوکو M4 Pro 5G

ارزان ترین گوشی های گیمینگ 2022

گوشی موبایل پوکو M4 Pro 5G یکی دیگه از اون محصولاتیه که در زمره گوشی های گیمینگ 2022 قرار میگیره. بد نیست که بدونین این محصول تفاوت چندانی با Poco M5 نداره اما خب نگاهی جدا رو به خودش جذب میکنه.

پردازنده Dimensity 810 از مدیاتک: سعی خودشو میکنه که توی بازی‌های سنگین روی گرافیک متوسط شرمنده کاربرش نشه.
سیستم عامل اندروید 11: نگران این بخش نباشین چونکه کار رو قشنگ در میاره.
نمایشگر نمایشگر IPS LCD که در اندازه 6.6 جای گرفته، توی کارکرد حس خوبی رو القا میکنه.
قابلیت‌های نمایشگر دارای کیفیت +FHD و نرخ نوسازی 90 هرتزی هست که روشنایی خوبی رو ارائه میده.
باتری 5000 میلی‌آمپر ساعت داره و تا یک روز و نیم آخ نمیگه البته اگه استفاده سنگین نباشه.
حافظه و رم 64/4، 64/6، 128/4، 128/6، 128/8، 256/8 گیگابایت.
قیمت بین 5 تا 7 میلیون.

گوشی مقرون به‌صرفه پوکو به واسطه قیمت مناسب و امکانات خوبی که داره، توی بازار انقلابی به‌پا کرد جوری که خیلیا شیفته‌ش شدن.

گوشی موبایل پوکو 5G F4 GT

گوشی موبایل پوکو 5G F4 GT

ارزان ترین گوشی های گیمینگ 2022

همه‌اش که نباید ارزون باشه، یکمم از گرونی‌ها بگیم ها؟ خب معرفی میکنم، پوکو F4 GT اومده تا شاخ خیلی از محصولات بالارده رو بشکنه؛ آره یکی از مدعیان قدر در زمره گوشی های گیمینگ 2022 قرار داره.

پردازنده Snapdragon 8 Gen 1: قدرتمند مثل یه پهلوون.
سیستم عامل اندروید 12: قوی هست و اگه اندروید 13 رو دریافت کنه میشه نور علی نور.
نمایشگر نمایشگر AMOLED که توی 6.67 اینچ تعریف شده، کیفیت رو به رخ کاربرش میکشه.
قابلیت‌های نمایشگر دارای کیفیت +FHD و نرخ نوسازی 120 هرتزی که آماده مچ انداختن با بالاسری‌های خودشه.
باتری 4700 میلی‌آمپر ساعت داره و توی استفاده سنگین تا یک روز هیچی نمیگه.
حافظه و رم 128/8، 256/12 گیگابایت.
قیمت بین 13 تا 17 میلیون.

محصولی که خدمتون معرفی کردیم، یکی از اون خوب‌های روزگاره، یعنی پردازنده‌ای که با خودش داره قشنگ برگ برندشه. توی بحث بازی و قیمت، اگه اولی رو خیلی دوست ندارین و دومی هم براتون زیاد مهم نیست، پوکو اف 4 جی‌تی میتونه یکی از گزینه‌های انتخابی مناسب در بین گوشی های گیمینگ 2022 باشه.

گوشی‌های مناسب گیمینگ از شرکت شیائومی

ببینین درسته که شیائومی با شعار کیفیت خوب و قیمت مناسب تونست خودشو توی دل افراد جا کنه ولی باید اعتراف کنم که زیاد نمیشه توی بخش پایین‌رده‌هاش که قیمت خیلی مقرون به‌صرفه‌ای هم دارن بشه یه گوشی موبایلی که برای گیم مناسب باشه پیدا کرد. توی بخش میان‌رده‌ و پرچم‌دارها اما شیائومی برای این امر حرفی برای گفتن داره.

اگه بخواهیم با زبان بازی‌های موبایلی با کاربران صحبت کنیم، باید آدرس گوشی‌های گیمینگ بلک شارک شیائومی بهتون بدیم که توی چند نسخه میشه در بازار یافت نمود که همه‌گی با امکانات خفن و متناسب با نیازهای گیمینگی آرایش داده شدن؛ اما، اما نباید انتظار قیمت خوب یا حداکثر زیر ده تومن رو داشت چونکه براساس موجودی بازار نرخ پایه این محصولات از 14 میلیون تومان شروع میشه.

روی دیگر تلفن‌های همراه گیمینگی در برند شیائومی، ردمی هست که توی رده K بیشتر دیده شدن که امکاناتی مشابه آنچه که در F4 GT خواندیم دارن. در ادامه این مطلب، اگه بخواهیم معرفی نامه‌ای داشته باشیم از گوشی‌های شیائومی که هم بتونن نیاز روزانه افراد رو جواب بدن هم برای بازی مناسب باشن، میتونیم موارد زیر رو نام ببریم.

گوشی موبایل شیائومی Redmi Note 11

آی شیائومی آی! خوب بلدی با جیب و روح و روان مردم بازی کنی؛ آخه یه گوشی اقتصادی تاچه اندازه میتونه خوب باشه؟ شیائومی با ردمی نوت 11 یه تلنگر ریزی به دیگر رقبای هم‌رده این محصولش زده! چرا؟

پردازنده Snapdragon 680: خیلی خوب میتونه خودشو توی دل کاربر جا کنه.
سیستم عامل اندروید 11: شاید به روز نباشه اما همچین جون‌دار و قدر کار میکنه.
نمایشگر نمایشگر AMOLED که توی 6.43 اینچ تعریف شده، واقعاً جذاب عمل میکنه و جذابترش هم اینکه توی اقتصادی از امولد استفاده شده.
قابلیت‌های نمایشگر دارای کیفیت +FHD و نرخ نوسازی 90 هرتزی هست که عملکرد چشمگیری داره.
باتری با 5000 میلی‌آمپر ساعت تو معمولی‌ترین حد تا یک روز و نیم همراه کاربر هست.
حافظه و رم 64/4، 64/6، 128/4، 128/6 گیگابایت.
قیمت بین 5 تا 7 میلیون.

خب، اطلاعاتی که برای ردمی نوت 11 توی دست ما هست نشون داد که بیشتر از یه گوشی اقتصادی حالیشه و از طرفی با امکاناتی که داره خوب میتونه از پس نیازهای کاربرش علی‌الخصوص گیم زدن بربیاد.

گوشی موبایل شیائومی 11 Lite 5G NE

گوشی موبایل شیائومی 11 Lite 5G NE

ارزان ترین گوشی های گیمینگ 2022

همونطور که پیش‌تر گفتیم، توی گوشی‌های شیائومی بخش پایین‌رده‌ها نمیشه زیاد تلفن همراهی پیدا کرد که بشه که علاوه‌بر استفاده روزانه، برای گیم هم مناسب باشه؛ برهمین اساس، دومین مقصدی که در شیائومی مارو به سمت معرفی گوشی های گیمینگ 2022 میبره، 11 لایت 5G NE هست.

پردازنده Snapdragon 778: کار رو بسپر بهش، شسته رفته بهت تحویل میده.
سیستم عامل اندروید 11: شاید کم باشه ولی کارشو خیلی خوب بلده.
نمایشگر نمایشگر 6.55 اینچی که فناوری AMOLED توی چنته داره، جون میده باهاش فقط کار کنی.
قابلیت‌های نمایشگر دارای کیفیت +FHD و نرخ نوسازی 90 هرتزی هست که مثل آرومی دریا آرامش بخشه.
باتری با وجود 4250 میلی‌آمپر ساعت بازم تو کارهای سنگین کمی لنگ میزنه و کاربر فقط میتونه تا نزدیک یه روز از این محصول استفاده کنه.
حافظه و رم128/6، 128/8، 256/8 گیگابایت.
قیمتبین 9 تا 11 میلیون.

Xiaomi 11 Lite 5G NE شاید بشه توی بخش باتری بهش ایراد وارد کرد اما خب در مقابل دیگر امکاناتش حرفی برای گفتن نداره و تو حوزه بازی و اینا میتونه کاربر رو راضی کنه.

گوشی موبایل شیائومی 11T Pro 5G

گوشی موبایل شیائومی 11T Pro 5G

ارزان ترین گوشی های گیمینگ 2022

یکی از مدعیانی که میشه توی حوزه گوشی های گیمینگ 2022 بهش رأی مثبت داد و پشیمون نشد همین موبایل شیائومی 11T Pro هستش. باید اعتراف کنم که چینی‌ها نگاهی ویژه به این محصول انداختن و اون رو خوب ورزش دادن.

پردازنده Snapdragon 888: از اون خوباش هست که کاربر رو مجذوب خودش میکنه.
سیستم عامل اندروید 11: میتونست بهتر باشه ولی خب اینم کم نمیاره.
نمایشگر نمایشگر 6.67 اینچی که فناوری AMOLED و رضایت کاربر رو هر دو با هم رو دربر گرفته است.
قابلیت‌های نمایشگر کیفیت +FHD، نرخ نوسازی 120 هرتزی، حقا که شایسته یدک کشیدن مقام پرچم‌داری هست.
باتری 5000 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت داره و تا یه روز همراه کاربر میمونه.
حافظه و رم 128/8، 256/8، 256/12 گیگابایت.
قیمت بین 13 تا 17 میلیون.

اکثر افراد از شیائومی یازده تی پرو به عنوان قاتل پرچم‌دار یاد میکنن که واقعاً هم ثابت کرد که این گفته‌ها بیهوده نیست. گفتنیه که شیائومی با قرار دادن سیستم خنک‌ کاری روی این محصول، اون رو برای انتخابی مناسب در بین گوشی های گیمینگ 2022 کرده است.

فکر میکنم برای شیائومی تا همینجا کافی باشه؛ بریم ببینیم دیگر برندها توی چنته چی دارن؟!

گوشی‌های مناسب گیمینگ از شرکت سامسونگ

قبل از اینه بخواهیم در مورد این برند صحبت کنیم، باید بگم که سامسونگ هیچ تلفن همراهی مبنی بر گیمینگ بودن نداره ولی خب برخی از محصولاتش هستن که میتونه برای بازی هم مناسب باشه. در ادامه به شرح کوتاهی از این محصولات خواهیم پرداخت.

گوشی موبایل سامسونگ M33 5G Galaxy

گوشی موبایل سامسونگ M33 5G Galaxy

ارزان ترین گوشی های گیمینگ 2022

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی ام 33 از سومین خط تولید کره‌ای‌ها اومده که هم به عنوان یه گوشی برای کارکرد روزانه مورد استفاده قرار میگیره و هم به عنوان یه موبایلی که میتونه گزینه خوبی در میان گوشی های گیمینگ 2022 برای بازی باشه.

پردازنده Exynos 1280: ایستاده مثل یه کوه عین اسنپ‌دراگون قدرتمند میمونه.
سیستم عامل اندروید 12: در کنار پردازنده، تئاتر جذابی از کارکرد خوب به نمایش میذاره.
نمایشگر نمایشگر TFT LCD که اندازه‌اش 6.6 اینچه خداییش حق این محصول نبود ولی درکل عملکرد خوبی   داره.
قابلیت‌های نمایشگر کیفیت +FHD، نرخ نوسازی 120 هرتزی که یه شکوه خاصی به نمایشگر این گوشی داده است.
باتری تا حدود دو روز میتونه کار کنه چونکه 5000 میلی‌آمپر ساعت توی دلش داره.
حافظه و رم 128/6، 128/8 گیگابایت.
قیمت بین 6 تا 9 میلیون.

وقتی دارین به مشخصات گلکسی ام 33 سامسونگ نگاه میکنین شاید وقتی به نمایشگر رسیدین یکم مکث کنین و یه حالت شک و تردید توی ذهنتون نقش ببنده؛ باید بگم که درسته که این محصول از فناوری LCD استفاده میکنه ولی توی عملکردش نمیتونه چیزی غیر از ارائه کیفیت خوب باشه. به صورت کلی، طرفداران سامسونگی که میخوان گوشی مناسب و گیمینگی بخرن، اینجا میتونه کیس خوبی باشه.

گوشی موبایل سامسونگ 5G Galaxy A73

گوشی موبایل سامسونگ 5G Galaxy A73

ارزان ترین گوشی های گیمینگ 2022

توی گوشی‌های سامسونگ دومین مقصدی که توی حوزه گوشی های گیمینگ 2022 مارو گرفتار خودش میکنه، گلکسی اِی 73 هست که اگه کاری به قیمتش نداشته باشیم، میتونیم اون رو توی لیست خرید گوشی گیمینگ خوب بزاریم.

پردازنده Snapdragon 778: مثل یه غول میمونه، توانایی به دوش کشیدن همه کاری رو داره.
سیستم عامل اندروید 12: حرف نداره ولی ما دوست داریم که اندروید 13 هم دریافت کنه.
نمایشگر Super AMOLED Plus با 6.7 اینچ اندازه، حس خوب استفاده جذاب رو به کاربر القا میکنه.
قابلیت‌های نمایشگر کیفیت +FHD، نرخ نوسازی 120 هرتزی، ببینین، کیفیت رو گرفته توی مشتش ولش هم نمیکنه.
باتری اگه قول بدین که استفاده زیاد سنگین نباشه، با 5000 میلی‌آمپر ساعتی که داره میتونه تا یک روز و   اندی یاری‌تون کنه.
حافظه و رم128/6، 128/8، 256/8 گیگابایت.
قیمتبین 13 تا 17 میلیون.

گوشی موبایل سامسونگ A73 5G با امکانات خفن اومده که بتونه گیمیرها هم زیر پروبال خودش بگیره. اگه قیمت براتون مهم نباشه، قطعاً این بچه از کره گره‌گشای بسیاری از خواسته‌های کاربرانش خواهد بود.

گوشی موبایل سامسونگ 5G Galaxy S21 FE

گوشی موبایل سامسونگ 5G Galaxy S21 FE

ارزان ترین گوشی های گیمینگ 2022

سامسونگ چونکه توی بخش پرچم‌دار قوی عمل میکنه و همچنین قیمت زیادی هم برای این محصولات در نظر میگیره، برخی از تلفن‌های همراهش رو با همون امکانات بالارده اما با قیمت مقرون به‌صرفه روونه بازار میکنه تا افرادی که خواهان پرچم‌دار هستن اما نمیخوان زیاد هزینه کنن بتونن آن‌ها رو دریافت کنن. سامسونگ گلکسی S21 FE از همون موبایل‌هاییه که یدک‌کش مقام پرچم‌دار مقرون به‌صرفه هست که میتونه گزینه‌ای خوب در میان گوشی های گیمینگ 2022 برای انتخاب باشه.

پردازنده Snapdragon 888 و Exynos 2100: از لحاظ قدرت نباید بهش شک کرد.
سیستم عامل اندروید 12: روون و بی‌لگ و باگ؛ ایشون در کنار پردازنده یعنی لذت خاص!
نمایشگر فناوری Dynamic AMOLED 2X داره که با 6.4 اینچ اندازه چشمای کاربر رو تسخیر میکنه.
قابلیت‌های نمایشگر +FHD که هست، نرخ نوسازی تصویر هم که 120 هرتزی هست، نمایشگر همیشه روشن هم که   حضور داره، کیفیت هم که محیاست، دیگه چه میخواستین؟
باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی این محصول توی بازی‌های خیلی سنگین ممکنه کمی اذیت‌کننده باشه.
حافظه و رم 128/6، 128/8، 256/8 گیگابایت.
قیمت بین 15 تا 18 میلیون.

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی اس21 اف‌ای قاتل پرچم‌داری همه جوره پایه‌ی نیازهای کاربر میمونه؛ ولی یه چیزی بهتون میگم که نگین نگفتین، توی کارهای خیلی سنگین باتری یه کم داغ میکنه.

یکم از کره فاصله بگیریم بریم به مقر اپل توی کوپرتینو، ببینیم اونجا چی برای گیمینگ پیدا میکنیم. میدونین، گوشی‌های آیفون همه‌شون توی حالت پرچم‌دار تولید میشن که از نظر پردازنده و سیستم‌عامل توی بالاترین حد ممکن قرار دارن و از نظر دیگر اطلاعات نیز یارای خوبی برای کاربرانشون محسوب میشن. اپل که توی بخش باتری قدری لنگ میزد و کمتر از یک روز میتونست دووم بیاره، الانا دیگه کولاک میکنه و یه چیزی بین یک و نیم الی دو روز میتونه زنده بمونه. با این تفاسیر، گوشی‌های اپل رو نمیشه گلچین کرد کلاً همه‌شون برای گیم اوکی هستن.

بیشتر بدانید!

درسته که ما از دیگر برندها صحبتی نکرده و از گوشی‌های آن‌ها نامی نبردیم، ولی بد نیست بدونین که تمامی گوشی‌های پرچم‌دار شرکت‌ها با امکانات خفن به میدون میان و واسه همینه که مقام بالارده بودن رو ازآن خودشون میکنن؛ پس با این تفاسیر، علاوه‌بر کارهای ساده روزانه که از یه گوشی پایین‌رده هم برمیاد، میتونن توی کارهایی مثل ادیت فیلم و اجرای بازی‌های سنگین درکنار کاربر بایستن.

گوشی های گیمینگ به زعم استفاده از بهترین امکانات، از نظر اقتصادی واقعاً رقم بالایی رو به کاربران پیشنهاد میدهند و به همین سبب، فروشگاه آقای دیجیتال با علم به این موضوع، به جای اینکه به معرفی این قشر از تلفن‌های همراه بپردازه، به محصولاتی اشاره کرده که برای گیم نیز مناسب هستن. امیدواریم که از این مقاله بهره کافی رو ببرین. سپاس که تا پایان با ما بودین.

 

سؤالات متداول

1- از گوشی‌های آیفون میشه به عنوان گوشی گیمینگ استفاده کرد؟

گوشی‌های آیفون گرچه چیزی من‌باب گیمینگ ندارن اما به دلیل پردازنده قوی که توی دلشون جا دادن، اکثر بازی‌های سنگین موبایلی رو به خوبی به اجرا در میارن اما باید حواستون به گرم کردن گوشی باشه.

2- برای انتخاب گوشی گیمینگ، بیشتر نظرمون روی چه بخشی باشه؟

پردازنده قسمتی هست که بیشتر کارهای یک محصول رو به دوش میکشه و به همین سبب هرچه این بخش قوی‌تر، تلفن همراه برای کارهای سنگین علی‌الخصوص گیم آماده‌تر هست. البته سیستم‌عامل به‌روز هم در این مورد تأثیر زیادی داره.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *