علم و تکنولوژی

معرفی نسل های اینترنت همراه از 0G تا 6G

Generations of mobile internet

همه ما با دنیای 2G تا الان که 5G پا به عرصه اینترنت همراه گذاشته، آشنایی داریم؛ اما کل قضیه همین چند نسل اینترنته یا از قبل و بعد این ماجرا هم خبری دارین؟ شاید برای همه‌گان جالب باشه که پیشینه گوشی‌های موبایل و اینترنت همراه چیه و در آینده چه بر سر این تکنولوژی خواهد آمد. در ادامه مطلب، با معرفی نسل های اینترنت همراه با ما باشید.

از 0G چی میدونی؟

میدونستید اولین گوشی‌ها 0G بودن؟ گجت‌هایی به اندازه یک چمدون کوچیک یا بیسیم‌هایی که تو جنگ ازشون استفاده میشده، جالبه نه؟ فکرشو بکنید، هر روز که میخواید برید بیرون یه چیزی شبیه سامسونت در حالی که یه گوشی بهش وصله، دستتونه، که بهش میگن تلفن همراه؛ نمیدونم، اگه الان همچنان با این موضوع سر و کار داشتیم، به نظرتون ری‌اکشن استفاده‌کنندگان از این غول تلفنی چی میتونست باشه؟

در هر حال، گرچه گوشی‌هایی که از 0G پشتیبانی میکردن جثه بزرگی داشتن، اما وسیله کار بوده و تقریبا مورد استفاده اکثر افراد. 0G بعد از گذشت سالها، از سمتش کناره گیری میکنه و جاشو به 1G میده.

این بود داستان اولین تبار از نسل‌های اینترنت همراه.

در معرفی نسل های اینترنت همراه از 0G چی میدونی؟
معرفی نسل های اینترنت همراه از 0G تا 6G

از تلفن سیم دار تا پشتیبان کننده‌های بیسیم 1G

تلفن‎‌های تازه به دورون رسیده‌ی حمایتگر 1G، بسیار ترکوند؛ ظاهرش از اون بزرگیِ نسل قبل، رسید به تلفن‌های آنتن‌دار بیسیم، با شمایلی ضمخت. اگه بخوام شکلشو ترسیم کنم، تلفن ثابت سیم‌دار که تو خیلی از خونه‌ها پیدا میشه، قسمت گوشیش رو تصویر کنید، حالا بزرگی یه آجر با وزن یک کیلویی بهش بدین، یا همان مشخصات نامبرده اما به صورت L مانند، تمام.

جالبه بدونید، گوشی‌های دارای 1G با طراحی تو دل برو و قیمتی حدود 3000 دلاری که داشته، بیشتر مهمون خونه‌های ثروتمندان بوده؛ در نسل‌های اینترنت همراه این دوره تنها 12 سال بیشتر عمر نکرده و 2G در سال 1991 متولد میشه.

از تلفن سیم دار تا پشتیبان کننده‌های بیسیم 1G در معرفی نسل های اینترنت همراه
معرفی نسل های اینترنت همراه از 0G تا 6G

2G پیام آور

آغاز سلطنت 2G با تلفن‌هایی همراه شد که قابلیت ارسال پیامک داشتند. این نسل، شروعی تازه در صنعت تکنولوژی از سوی اینترنت‌های همراه بود؛ دوره‌ای که رشدی 15 برابری نسبت به 1G رو به همراه داشته و چه بسا در زمان خودش، سلطانی بوده.

هرچند که تکنولوژی پیشرفت کرده و دنیا به سوی اینترنت‌های پرسرعت پیش رفته، اما هنوزم در تلفن‌های هوشمند امروزی رد پای 2G رو میتونیم ببینیم؛ ولی از اونجایی که این دودمان در حال حاضر سرعت خیلی کمی داره، دیگه کمتر کسی یادی ازش میکنه.

2G پیام آور در معرفی نسل های اینترنت همراه
معرفی نسل های اینترنت همراه از 0G تا 6G

این وضعیت از شبکه ارتباطاتی در نسل های اینترنت همراه، یه چیزی حدود 11 سال به تخت سلطنت تکیه میزنه، اما در سال 2002، 3G حکومت رو به دست میگیره.

گرد و خاک 3G

3G، با اومدنش به نسل های اینترنت همراه، به صورت دیوانه وار گرد و خاک به پا کرد و سرعت خودشو به 50 برابر 2G افزایش داد؛ شاید بتوان گفت که 3G آنقدر خوشانس بوده که آغازگاه خودشو با موبایل‌های هوشمند تجربه کرد. گویا این نسل به حدی محبوب بوده که شرکت اپل تلفن همراهی به نام این دوره منتشر میکنه و اسمش هم میذاره 3G.

گرد و خاک 3G در میان معرفی نسل های اینترنت همراه
معرفی نسل های اینترنت همراه از 0G تا 6G

اما با پیشرفت تکنولوژی و ارتقا سطح شبکه‌های اینترنتی، 3G هشت سال ییشتر دوام نمیاره و 4G میاد جاشو میگیره. البته ناگفته نمونه، تری‌جی هنوز یک شبکه اینترنتی قابل اعتماده، در عین حال سرعت خوبی هم داره و بدون هیچ گیر و داری به فعالیت خودش ادامه میده.

طوفان سرعت 4G

چه غوغایی به پا کرد این 4G

طوفان سرعت 4G در میان معرفی نسل های اینترنت همراه
معرفی نسل های اینترنت همراه از 0G تا 6G

در نسل های اینترنت همراه، 4G طوفانی ظاهر میشه و سرعتشو به 500 برابر بیشتر از 3G میرسونه، این پیشرفت تکنولوژی محشره؛ فور جی رو دودمانی سمج و نابود نشدنی ببینید؛ از سال 2010 تا الان هنوز که هنوزه قدرتش پابرجاست و بیشترِ گوشی‌های هوشمند امروزی رو تحت سلطه خودش گرفته.

با وجود اینکه 5G در حال چرخش تو دنیای تکنولوژیه و خیلی از گوشی‌های به روز به این شبکه همراهی مجهز شدن، اما باز هم 4G با ابهت داره به کار خودش ادامه میده و قصد بازنشستگی هم نداره. دمش گرم.

5G سوار بر جت در میان نسل های اینترنت همراه

حالا میریم سر وقت 5G. این نسلِ تازه به دوران رسیده‌ی دوساله، در اوایل حضورش، 10 برابر 4G سرعت داشته، اما بگم که همین سرعت 10 برابریش هم دست کمی از جت نداره و خیلی پر قدرته، با این اوصاف هنوزم پیش بینی شده که سال به سال به شتاب و قوتش افزوده میشه و قراره حسابی بترکونه

پس محکم بشینید میخوایم بریم مریخ.

فایوجی از سالها قبل مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت تا سال 2020 بالأخره به ثمر نشست؛ با این اوصاف وی هنوز ابتدای راهشه و توی موبایل‌های نسل جدید نیز خودنمایی میکنه. این دوره یه تکنولوژیِ بینظیر در دنیای امروز به حساب میاد که میشه گفت، اتلاف زمان رو به حداقل‌ترین حالت ممکنش میرسونه.

5G سوار بر جت در میان معرفی نسل های اینترنت همراه
معرفی نسل های اینترنت همراه از 0G تا 6G

تا بدین جای این مطلب در مورد معرفی نسل‌ های اینترنت همراه، از 2G تا 4G رو خیلی از ماها تجربه کردیم، اما وقتی دارم این مقاله رو مینویسم، 5G فقط کلان شهرهای ایران رو در برگرفته؛ به همین منظور، هرچند هنوز تجربه‌ی این تکنولوژی نصیب همه‌گان نشده، لیکن تصور سرعت زیادش خیلی هیجان‌انگیزه.

کمربندا رو ببنیدین میخوایم بریم به نسل جدید. هنوز عرق 5G خشک نشده که تحقیقات در مورد 6G مبهم شروع شده.

6G که مثل سرعت نور می‌مونه …

6G اونطور که بوش میاد، قراره حدود سال 2030 جلوس کنه و دنیای ما رو به سمت حضور اسرا آمیزش بکشونه.

در میان معرفی نسل های اینترنت همراه 6G مثل سرعت نور می‌مونه
معرفی نسل های اینترنت همراه از 0G تا 6G

از همین الان، خیلی از شرکتها دارن روی 6G کار میکنند و چه بسا که این طرح رو به مرحله آزمایش ابتدایی هم رسوندن. بدون هیچ دبدبه و کبکبه‌ای در همین ابتدای راه، 50 برابرِ 5G قدرت داره؛ میتونم بگم این عصر از دنیای نت، قشنگ پرو بال جهان حقیقی رو قیچی میکنه.

تو این دوره از نسل های اینترنت همراه، شاهد سرعت بسیار زیاد نت خواهیم بود؛ به این صورت که، پیش‌بینی شده به لطف این تبار، یک فیلم 100 ساعته قراره در عرض 1 ثانیه دانلود بشه؛ تصور یه همچین سرعتی، در حال حاضر از درک ما خارجه.

شاید تو ذهنتون بگذره که این همه سرعت به چه کار ما میاد؟ ما هنوز فرداها رو ندیدیم و نمیدونیم که چه استاندارهایی داره، شاید حتی در آن زمان این حجم از قدرت نیز برای ما کافی نباشه!!

در 6G، پیش‌بینی شده که شاهد خودروهای خودران خواهیم بود، یعنی وسایل نقلیه‌ای که بدون راننده، توسط اینترنت به حرکت خودشون ادامه میدن؛ این قابلیت در نسل 5G میتونه به وقوع بپیونده، ولی دچار ناپایداری نت هست، یعنی اگه توسط یه خودروی خودران، با فایوجی بخوایم بزنیم به دل جاده و یک آن اینترنت قطع بشه، دیگه حسابمون با کرام الکاتبینه؛ ولی پژوهشگران در هفتمین نسل اینترنت، قراره این قطعی رو به حداقل برسونن یا کلاً از بین ببرند؛ اما سؤال اینجاست، اگه در این زمان هم نت قطع شد چه بلایی قراره سرمون بیاد؟ هیچی بازم کرام الکاتبین … ؛ لیکن، تجربه ثابت کرده که، مغز بشریت یکجا بیکار نمونده و حتما راه‌حلی برای این موضوع پیدا خواهد کرد.

در خصوص خودروهای خودران، یه مزیت خوبی رو که میتونم بگم اینه که، ماشین‌ها با قابلیت نگهداشتن حد شعاع فاصله‌ی خود با خودروی قبلی و بعدی، از ایجاد ترافیک و تصادف تا حد زیادی جلوگیری میکنه و این یک وضعیت فوق‌العاده محسوب میشه. ولی تصور اتومبیل، کامیون یا حتی اتوبوس‌های بدون راننده یکم ترسناکه، فکرشو بکنید، از شیراز به تهران اونم بدون راننده، من باشم سوار نمیشم. البته این 6G مرموز، به همین راحتی بیخیال وسایل نقلیه نشده و چشم نظر روی هواپیما و قطار اینا هم داره.

یادتونه گفتم در 6G قراره مشکل قطعی نت رفع شه؟ 4G و 5G برای کارکردشون، باید به دکل‌هایی که امواج رو بهشون میرسونن متصل باشن و به طبع، دارای طول موج‌های بلندی هستن؛ در این خصوص، اگه پایه پخش سیگنال نباشه، عملا این دو شبکه ناکارآمد خواهند بود؛ اما در 6G، قراره که طول موج کمتر باشه و احتمالا، پژوهشگران به دنبال حذف پایه‌های ثابت موج‌رسان باشن، اما در اینجا یک مشکل وجود داره، اونم برخورد امواج با موانع هست که هنوز راه حلی برای این موضوع پیدا نشده و سالها باید روی نقطه به نقطه این شبکه، حساسیت به خرج داد.

به طور کلی، تکنولوژی از سال 2000 تا به اینجا خیلی پیشرفت داشته و به شدت دنیای امروز را مورد تغییر و تحولِ اساسی قرار داده، غول آخرش هم که تا بحال پیش‌بینی شده، 6G هست و قراره انفجار به پا کنه.

در این مقاله با هم بررسی کردیم که گوشی‌های همراه و شبکه اینترنتی از کجا شروع و قراره به کجا برسه، اگه از این مقاله خوشتون اومد حتما در قسمت یادداشت‌های بخش تماس باما، نظرات و پیشنهادات خودتونو برام بنویسید. سپاس از همراهی شما.

 

سوالات متداول

1- فراگیر شدن اینترنت 6G چه فوایدی داره؟

قطعا سرعت زیاد اینترنت مزیت‌های بسیاری رو همراه خودش میاره؛ با اینترنت 6G دیگه چیزی مثل قطعی اینترنت یا شبکه نداریم و خیلی از کارها در سریع‌ترین حالت ممکن اتفاق میوفته، بعد از رونمایی اینترنت 6G گمان کنم دیگه راننده‌ای در سطح دنیا وجود نداشته باشه و همه با گوشی‌هاشون ماشین رو کنترل کنند.

2- معایب اینترنت 6G چیه؟

در حالت کلی تکنولوژی خطری برای ما نداره، اما استفاده نادرست از اون باعث میشه تا تکنولوژی خطرناک بشه؛ اینترنت 6G هم یه فناوری به حساب میاد که قراره در آینده نزدیک رونمایی بشه، پس اگه افراد قصد سواستفاده از اون رو نداشته باشن، خطری برای ما ایجاد نمیکنه.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *