علم و تکنولوژی

فناوری UWB چیست و چه کاربردی دارد؟

فناوری UWB چیست و چه کاربردی داره؟

شاید تا به حال کمتر کسی اسم فناوری UWB به گوشش خورده باشد و با او آشنا شده باشد؛ فناوری که خیلی از ورودش به دنیای تکنولوژی نگذشته است اما قرار است کارهایی زیادی را انجام دهد. فناوری‌های بی سیم قطعا لذت خیلی زیادی دارند اما وقتی به سرعت ارسال و گاها امنیت آنها نگاه می‌کنیم، ممکن است از استفاده‌ی آنها دست بکشیم؛ UWB یک نوع فناوری بی سیم مثل بلوتوث یا Wi-Fi که کارایی بیشتری دارد؛ همراه https://mrdigitall.com/ باشید تا در ادامه مسیر بیشتر با فناوری UWB آشنا شوید.

فناوری UWB چیست؟

فناوری UWB در واقع مخفف کلمه Ultra Wide Band که به معنای پهنای باند فوق عریض می‌باشد که بر اساس امواج رادیویی کار می‌کند؛ فناوری UWB درست مثل دیگر همتایان خود مثل بلوتوث و وای ‌فای کار می‌کند، همانطور کوتاه برد اما با پهنای باند وسیع‌تر و دریافت فرکانس بیشتر؛ در واقع این امر باعث شده تا نوآوری UWB از سرعت بیشتری برای انتقال داده‌ها میان دستگاه‌های هوشمند بهره ببرد.

فناوری UWB چیست؟

فناوری UWB چیست؟

گوشی‌های نوت 20 اولترا و آیفون 11 جز اولین دستگاه‌های هوشمندی به حساب می‌آیند که فناوری UWB در آنها به کار رفته است. اما آیا تمام کارایی‌هایی UWB به همین مورد ختم می‌شود؟ قطعا پاسخ این سوال خیر است.

ویژگی‌های فناوری UWB

یکی از فناوری‌های جالب و تقریبا میتوان گفت منحصر به فرد فناوری UWB ردیابی و تخمین مدت پرواز است؛ همین ابتدا بگویم که منظور از مدت پرواز یعنی مقدار زمانی است که دو دستگاه بین یکدیگر سیگنال رد و بدل می‌کنند. دقت فناوری UWB در پیدا کردن و اسکن موقعیت بسیار بالا است؛ البته این قابلیت رو باید مدیون وجود پهنای باند 500MHz بود، پهنایی که در فناوری وای فای 20 تا 80 مگاهرتز است. در نهایت این قابلیت کمک می‌کند تا موقعیت دقیق، ثابت و یا حتی متحرک بودن دستگاه‌های اطرافمون رو تشخیص بدهیم.

تداخل کمتر فرکانس‌ها دیگر ویژگی است که فناوری UWB همراه خود دارد؛ در فناوری بلوتوث، وای فای و NFC احتمال اختلال بین فرکانس‌ها وجود دارد و هنگامی که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، احتمال اختلال بیشتر می‌شود؛ اما این تکنولوژی با وجود پنهای باندش در کنار دیگر فناوری‌های بی سیم به راحتی کار می‌کند.

ویژگی‌های فناوری UWB

ویژگی‌های فناوری UWB

امنیتی که فناوری UWB دارد هم از همتایان خود بسیار بیشتر است و در مقابل اختلالات امواجی مقاومت زیادی از خود به نمایش گذاشته.

البته در سمتی دیگر چون فناوری UWB تازه نفس است و روی تمامی وسایل الکترونیکی به کار نرفته، هنوز استقبال زیادی از او نشده و در واقع استفاده از اوهم چندان مقرون به صرفه نیست، زیرا حجم بسیار بالایی از باتری گوشی را صرف می‌کند.

UWB در چه بخش‌های دیگری کارایی دارد؟

به دلیل امنیت و سرعتی که فناوری UWB دارد می‌توان به زودی شاهد حضوری او در اکثر زمینه‌ها باشیم. برای مثال می‌توان برای ردیابی یا کنترل وسایل هوشمندی که داخل خانه قرار دارد، یا می‌توان به جای استفاده از سوییچ‌های قفل کننده‌ی درب ماشین یا هر چیز دیگری استفاده شود. با توجه به بیشتر جا افتادن این قابلیت، حضور او در صنعت بیشتر حس می‌شود.

UWB در چه بخش‌های دیگری کارایی دارد؟

UWB در چه بخش‌های دیگری کارایی دارد؟

چه دستگاه‌هایی از UWB پشتیبانی می‌کنند؟

همانطور که در ابتدا گفته شد گوشی‌های نوت 20 اولترا و آیفون 11 اولین دستگاه‌هایی بودند که به این فناوری مجهز شدند؛ بعد از اون تمامی نسل‌های آیفون که اکنون در سری 14 به سر می‌برد و کره‌ای‌ها هم نسخه‌های بالانشینش رو تا S22 Ultra به این قابلیت مجهز کرده است؛ سامسونگی‌ها دیگر نسل پرچمدارانشون یعنی سری‌ها Z Fold هم از نسل دوم به بعد با این فناوری آشنا کرده ‌است. البته جاه طلبی شرکت اپل تمامی نداشته و کوپرتینویی‌ها از اپل واچ سری 6 به بالا هم به فناوری UWB مجهز کرده است.

چه دستگاه‌هایی از UWB پشتیبانی می‌کنند؟

چه دستگاه‌هایی از UWB پشتیبانی می‌کنند؟

با این اوصاف فعلا باید قید حضوری فناوری UWB در گوشی‌های میان رده و پایین رده را بزنیم؛ البته از حق هم که نگذریم دستگاه‌هایی میان رده یا پایین رده جوابگوی این تکنولوژی نیستند و قطعا به مشکل بر می‌خورند. دیگر دستگاه‌ها مثل لپ‌تاپ یا کامپیوترها هم به مرور زمان به این قابلیت مجهز خواهند شد، اما در زمینه‌ی اینها هم باز یک دستگاه قدرتمند برای راندمان‌گیری خوب از این قابلیت میطلبد.

فناوری UWB یکی از تکنولوژی‌های تازه تاسیسی است که آینده روشنی رو در مقابل خودش میبینه؛ از طرفی بعد از جا افتادن در میان تمامی افراد با سرعت و امنیتی که داره، میتونه جای خیلی از فناوری‌های بی سیم دیگه رو بگیره؛ از طرفی دیگر با توجه به دقیق بودن در اسکن کردن و پیدا کردن وسایل اطراف می‌تواند جایگزینی برای GPSها باشد؛ اما هنوز مسیر خیلی درازی پیش روی فناوری Ultra Wide Band هست. https://mrdigitall.com/ در این مقاله توضیحاتی را درباره فناوری تازه ورود UWB به دنیای تکنولوژی رو بیان کرد؛ اگر شما مبحث دیگری در این باره میدانید حتما با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

1- کاربرد فناوری UWB چیست؟

فناوری‌ها روزبه‌روز درحال بهبود زندگی ما هستند؛ UWB کارهایی زیادی رو مثل بازکردن درب خودرو، انتقال فایل در فضای امن و … رو انجام میده که تاثیر زیادی در زندگی افراد داره.

2- فناوری UWB در چه محصولاتی به کار رفته؟

فناوری UWB از سال 2019 و همراه گوشی‌های آیفون 11 و Note 20 Ultra وارد دنیای تکنولوژی شده؛ در حال حاضر هم تمام گوشی‌های جدید و حتی ساعت‌های هوشمند از این قابلیت بهره میبرن، البته فقط نسخه‌های پرچمدار.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *